vrijdag 22 april 2011

Waar komt de Paashaas vandaan?

Vandaag zaten wij aan tafel rustig van onze frietjes te genieten toen mijn zus plots vroeg:

"Waarom hebben we eigenlijk een paashaas?"
Ik dacht even na en antwoordde: "Omdat hazen eieren leggen natuurlijk doh… "
Ik vond het eerlijk gezegd ook nogal raar. Waarom zou een haas nou kostbare tijd verspillen aan chocolade eieren verstoppen. Ik bedoel, als ik een haas zou zijn zou ik ze gewoon opeten en niet verstoppen. Mijn zus vervolgde na een korte stilte:
"Waarom is het geen paaskip? Dat is toch veel logischer. Kippen leggen eieren."
"Omdat kippen sloom zijn en alleen maar rond huppen en ze hebben geen pootjes om de eieren vast te pakken."
"Echt wel, superkip kan dat wel" (Mijn zus is 20)
Oké, daar wist ik niks tegen in te brengen dus ik besloot mijn allerbeste vriend die alles weet en er altijd voor me is, raad te plegen: Google. Ja ja, Google is mijn über-mattie.
Dus ik zoeken en zoeken en na mijn lange queeste kwam ik tot de ontdekking dat hazen symbool staan voor vruchtbaarheid omdat ze nogal veel van kindjes maken houden. De eieren staan natuurlijk symbool voor nieuw leven waar Pasen after all om draait. Hoe de eieren en de hazen bij elkaar kwamen is toch nog een beetje een vaag verhaal. Men is er niet 100% zeker van maar er gaan geruchten dat er ooit een ei of iets dergelijks in een hol van de familie Haas viel en dat iemand ernaar ging zoeken. Zo ontstond dus hoogstwaarschijnlijk de traditie dat de paashaas eieren verstopt en kinderen ernaar kunnen zoeken.

Dus voortaan, als iemand vraagt waarom we in godsnaam een paashaas hebben en geen paaskip, nu weet je het! :D

Vrolijk Pasen!

X. Diede

Geen opmerkingen:

Een reactie posten